neděle 19. prosince 2010

Suomi ja suomen kieli

 -

Suomi on suuri maa, mutta siella asuu vain viisi miljoona asukasta. Suomessa ovat kaksi viralliset kielet – suomi ja ruotsi. Jotkut ihmiset Lapissa myös puhuvat kielia nimeltään Saame, mutta ei paljon. Minä asun Etelä-Suomessa, missä monta ihmiset puhuu suomea (ja sitten ruotsia ja venäjää). Kaikki Suomessa myös puhuu englantia. Te voitte asua Suomessa ongelmäton jos te puhutte englantia.

Mä voin puhua englantia, mutta nyt mä yrittän puhua Suomea. Mutta se on tosi vaikea kieli ja ulkomaalaiset usein opiskelevat suomea tosi hitaasti. Jos te haluatte opiskella suomen kielia, mä ajatelen se on tärkeä, etta te yrittätte puhua! Mä yrittän puhua mun isäntä-perhen kanssa. Me puhumme nyt vain Suomea ja se paljon auttaa mulle.

Mä tiedän kuinka hankala se on, mutta kaikki tulee parempi, jos te haluatte.

Minä myös olin suomenkielen kurssilla, missä me opiskelimme vähän kielioppia ja me teimme vähän keskustelua.

Mä tulin Suomeen neljä kuukautta sitten. Kaikki sanovat minulle, mä puhun nyt tosi hyvin Suomea ja he eivät usko, etta mä opiskelin vain jotkut sanaa ja verbi olla mun maassa ja muut täällä. Ni mäkin olen tyytyväinen itseeni ja mä uskon mä olen vain parempi ja parempi suomen kielessa tulevaisuudessa. 

5 komentářů:

  1. Vau, hyvää!!!!! Hei, kiinostaisiko sinua kokeilla suomen kielen kiirjoitukset? Ne ovat aina 2 kertaa vuodessa minissa paikoissa :o). Ehkä voisit yrittää saada sen (olen varma, että jo nyt pääsisit ensimmäisen tason :o) )
    Katka
    (Suomessa vaihto-oppilaana vuonna 2008/2009)

    OdpovědětVymazat
  2. Kiitos.
    Ni. Mä ajatelin, etta mä yrittän jotain.
    Mun opettaja koulussa sanoi tästä. Kirjoititko sinä tuo koe? Oliko se vaikea?
    Marketa

    OdpovědětVymazat
  3. Hyvin kirjoitettu teksti! Ulkomaalainen huomaa paremmin sen, kuinka iso maa Suomi on, vaikka väestö on vain 5,5 miljoonaa henkeä.

    Nykyään vaihto-opiskelun kautta suomea oppineet vaihto-opiskelijat voivat ylläpitää kielitaitoaan internetissä ja se on tosi hienoa! Se synnyttää uuden yhteisön niille, jotka kieltä osaavat. Se on ainutlaatuista ja pienen sekä eksoottisen kielen osaamista ihaillaan.

    Kaikkea hyvää teille tulevaisuudessa! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kiitoksia! Aina ajatelen, että haluan taas kirjota jotain suomeksi, paitsi on vain vähän aikaa ja kirjotaminen paljon kestää (ja nyt, kun olen ollut jo takaisin Tšekissä noin 2 vuotta, taas tarvitsen googlen kääntäjän apua...:D)
      Mutta kyllä, oot oikeassa. Internetissä saan aina harjoitella suomea, ja vielä tarkeempi asia: saan myös puhua ja taas vähän olla mun toisen suomalaisen perhen kanssa. :)
      Suomi on kaunis maa ja aina kun puhun suomea, tunnen jotain erityistä.
      Kiitos sun viestista, ja myös kaikkea hyvää sulle!
      Marppi

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat